کتابخانه اندیشه دستگرد
کتابخانه اندیشه دستگرد

کتابخانه اندیشه دستگرد

معرفی کتاب منتخب طرح «کتاب‌خوان ماه»



خودی نشان بدهید
نوشته: علی‌محمد صالحی
انتشارات: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)
64
صفحه

این کتاب رویکردی مسئله محور دارد و سعی دارد تا با ارائه مطالب کاربردی و عملیاتی، مخاطب را در حل مشکلات ناشی از ضعف در ابراز وجود یاری رساند. ابراز وجود یعنی با احترام و توجه به خواسته دیگران، بتوانید باجرئت از حق خود و خواسته‌تان دفاع کنید و نگذارید حقتان ضایع شود یا با اکراه به کاری مجبور شوید. برای این منظور ضمن مطرح کردن پرسش و شرح ریشه‌های مشکل و بیان راه‌حل، در هر مورد از مثال‌های عینی نیز به‌خوبی بهره گرفته تا انتقال پیام به‌صورت کامل برای مخاطب حاصل شود و تصوّر درستی از عملکردی که مدنظر نویسنده است در ذهن مخاطب ایجاد شود.

نثر کتاب بسیار روان و ساده است و علاوه بر بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علم روانشناسی، نویسنده به‌خوبی توانسته از معارف دینی، آیات و روایات، مبتنی بر مبانی دینی مباحث را پی‌ریزی نماید.

معرفی کتاب منتخب طرح «کتاب‌خوان ماه»

دختران به عفاف روی می‌آورند

نوشته: وندی شلیت و نانسی لی دموس
ترجمه: سمانه مدنی و پریسا پورعلمداری
انتشارات: دفتر نشر معارف
296
صفحه

فرهنگ غرب که تحت حاکمیت نگرش‌های اومانیستی است، با تبلیغات وسیع خود، ایده‌های فریبنده‌ای را به جهانیان عرضه کرده است. یکی از این ایده‌ها اندیشه‌های فمینیستی است. اثر حاضر در راستای نقد فمینیسم در سه بخش سامان یافته است:

بخش اوّل: ترجمه و تلخیص کتاب دختران به عفاف روی می‌آورند؛ نوشته وندی شلیت است. نویسنده در این کتاب درصدد است ضمن مرور آنچه در حال حاضر، درباره دختران و زنان در غرب رخ داده است، توضیح دهد که چگونه نسل جدیدی از دختران و زنان در آمریکا در حال شکل‌گیری است که خواسته‌هایش با گذشتگان بسیار متفاوت است. نسلی که از این آزادی‌های بی حدّ و حصر به ستوه آمده و می‌خواهد طعم شیرینِ فطرت را دوباره بچشد. سفرهای مختلف و مصاحبه‌های مکرّر نویسنده، خواننده را به این سمت سوق می‌دهد که گویی دختران امروز آمریکا با شورش‌های پراکنده می‌خواهند چیزی نباشند که والدینشان بوده‌اند. آنان می‌خواهند سبک زندگی و نوع پوشش خود را تغییر دهند.
بخش دوم: ترجمه و تلخیص کتاب زن آگاه شدن در دنیای شهوانی؛ نوشته نانسی لی دموس است. نویسنده صفات زنان ناسالم و نادان را که با بی‌خردی و هرزگی، خود و خانواده و در پی آن جامعه را ویران می‌کنند، معرفی کرده و با طرح سؤالاتی ذهن خواننده را برای طرح این پرسش آماده می‌کند که آیا در این دنیای شهوانی، انسان‌های با بصیرتی هم هستند یا خیر؟
در بخش سوم -که از سوی پژوهشگر مسلمان، خانم آیت‌اللهی به رشته تحریر درآمده است- با آموزه‌های عمیق و دقیق اسلام در باب رعایت ارزش‌های اخلاقی و نقشِ آن در بقای خانواده آشنا می‌شویم

خدا




کوله بارم بر دوش ٬

سفری می باید ٬ سفری تا
ته تنهایی محض
هر کجا لرزیدی ٬ از سفر ترسیدی
فقط آهسته بگو :
من خدا را دارم