کتابخانه اندیشه دستگرد
کتابخانه اندیشه دستگرد

کتابخانه اندیشه دستگرد

نقد جان شیفته نویسنده رومن رولان


برگرداننده محمود اعتمادزاده
ناشر انتشارات ابوریحان
زبان فرانسوی
تعداد جلد چهار جلد
کتاب*شناسی رومن رولان

جان شیفته (L'Ame enchantée) رمانی چهارجلدی اثر رومن رولان است.

فضای داستان جان شیفته فرانسه در ابتدای سده بیستم است و رمان وضعیت اجتماعی این دوران را برای خواننده به تصویر می*کشد. از سوی دیگر، شخصیت اصلی داستان زنی به نام آنت ریوی*یر است و رولان در طول داستان چگونگی بیداری زنان فرانسه را شرح می*دهد[۱].

رومن رولان خود می*نویسد: «قهرمان اصلی جان شیفته، آنت ریوی*یر به گروه پیشتاز آن نسل زنان تعلق دارد که در فرانسه ناگزیر گشت به دشواری، با پنجه در افکندن با پیشداوری*ها و کارشکنی ِ همراهان مرد خویش، راه خود را به سوی یک زندگی مستقل باز کند.»[۱].
خلاصه داستان

خطر لوث*شدن: آنچه در زیر می*آید ممکن است قضیه یا پایان ماجرا را لو دهد!

جان شیفته سرگذشت زنی را نقل می*کند که روحی شیفته و عاشق دارد و زندگی*اش مانند نام* خانوادگی*اش، ریوی*یر (به معنای رودخانه) به رودی پرپیچ و خم و پرآب و غنی می مانَد. جان شیفته با شیفتگی آنت ۲۴ ساله به پدرش و مرگ او آغاز می*شود. در همین زمان آنت باردار می*شود و ازدواج با پدر فرزندش را رد می*کند. سپس خواهر ناتنی*اش را کشف می*کند و شیفته او می*شود. جان شیفتهٔ آنت پس از آن عشق مادرانه را درمی*یابد. در جلدهای بعدی کتاب، آنت و پسرش، مارک ریوی*یر درگیر حوادث تاریخی فرانسه می*شوند و «بدین سان، زندگی او (آنت) در دو سطح موازی پیش می*رود. و دیگران جز زندگی رویی او را نمی*شناسند. در آن زندگی دیگر، آنت همیشه تنها می*ماند.[۲]» و این «زندگی دیگر»، جریان زیرین و ناپیدای رود، جان شیفته نام دارد[۱].

انتخاب و ارسال "سونات"

فراخوان اجرای تست بازیگری در شهرستان برخوار


11015_709

علاقمند به اجرا و آموزش تئاتر فرصت محدود دارند برای ثبت نام اقدام کنند.

به گزارش چشم برخوار، گروه هنری پرنیا اقدام به انجام تست بازیگری با مجوز رسمی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان برخوار کرده است.

مسئول این گروه در گفتگو با چشم برخوار اظهار کرد: گروه تئاتر پرنیا به منظور انتخاب علاقمندان به بازیگری اقدام به اجرای فراخوان کرده، با اجرای تست از بین داوطلبین، بازیگران خود را انتخاب و جهت اجرا بر روی صحنه خواهد برد.

محمدرضا اله دادی گفت: در صورتی که افراد شرکت کننده در این فراخوان هیچ گونه تجربه یا تمرین بازیگری نداشته باشند، برای آن ها کلاس آموزشی به صورت رایگان برگزار خواهیم کرد تا بتوانیم در اجراهای آینده از آن ها استفاده کنیم.

اله دادی حاطرنشان کرد: شرایط سنی پذیرش ما در این فراخوان، افراد ۱۴ سال به بالا، برای خانم ها و آقایان می باشد که افراد علاقمند می توانند برای ثبت نام با شماره ۰۹۱۳۰۱۴۸۶۴۶ تماس حاصل کنند.

این کارگردان تئاتر در خصوص مکان تست عنوان کرد: مکان تست بازیگری سالن اجتماعات کتابخانه اندیشه شهر دستگرد و زمان آن، روز چهارشنبه ۱۹ خرداد از ساعت ۹ صبح الی ۶ عصر و پنج شنبه ۲۰ خردادماه جاری از ساعت ۹ صبح الی ۱۲ ظهر می باشد.

اله دادی اضافه کرد: این تست به منظور گزینش بازیگر برای اجرای تئاتر «سفر پرندگان» در ماه محرم و یک اجرای دیگر برای آقای شاملو می باشد.

گفتنی است گروه هنری تئاتر پرنیا در شهر دستگرد، فعالیت خود را از سال ۱۳۹۳ آغاز کرده و اجراهایی مانند «حیوانات جنگل سبز» را در کارنامه خود دارد.

سخنان باربارا دی آنجلیس


هر گونه فقدان یا کمبود اعتماد به نفسی که در خود احساس می‌کنید فقط توهمی بیش نیست. شما مخلوق با شکوه و بی‌کم و کاست خالقی مهربان و صاحب شعور هستید. شما مقتدرتر از آنید که حتی فکرش را هم بکنید. باربارا دی انجلیس

 

تمامی آنچه به منظور خوشحالی و خوشبختی بدان نیاز دارید درون خودتان است.شما هستید که تصمیم می گیرید از آنچه اتفاق افتاده احساس خوشحالی و خوشبختی بکنبد با احساس بدبختی و درماندگی. تنها در این مواقع است که واقعا بر زندگی و سرنوشت خود مسلط می شوید و دیگر نمی کوشید چیزی را در بیرون از خود تغییر دهید. باربارا دی انجلیس

 

زندگی روی کره زمین یک کلاس درس است و من وشما دانش آموزانی هستیم که باید درس هایی بیاموزیم. قرار نبوده زندگی ساده باشد، قرار نبوده راحت و بی دردسر باشد زندگی بدین منظور طراحی شده که شما را با چالش رشد و تغییر روبرو کند تا انسانی خودآگاه تر و مهربان تر و کمال یافته تر شوید.رشد و تغییر همواره فرایندی ساده و خوشایند نیست و می تواند بسیار ترسناک و دردناک نیز باشد.صرفا به این دلیل که چیزی ناخوشایند است یا از سرگذراندن آن راحت نیست به این معنا نیست که برای ما سودمند نیز نیست.تجارب خوشایند و سودمند همواره تفاوت هایی اساسی دارند. باربارا دی انجلیس

 

تغییر نه تنها میسر و امکان پذیر، بلکه اجتناب ناپذیر است بنابراین خود را تسلیم جریان زندگی سازید.رها کردن آنچه دیگر به درد شما نمی خورد شما را آماده ی دریافت تمام هدایا و موهبت هایی می کند که انتظار شما را می کشند.اگر رشد و تغییر را خودتان انتخاب نکنید آنگاه چیز دیگری باید به شما کمک کند تا تغییر کنید حال می خواهید نام آن را خداوند بگذارید یا هوش برتر یا نیروی متعالی. رشد نکردن به اختیار شما نیست. باربارا دی انجلیس

 

تمامی مشکلات و موانع و مصائب زندگی در واقع درس هایی آموزنده اند که به لباس مبدل در آمده اند بنابراین آن ها را گرامی بدارید و از آن ها بیاموزید. مشکلات و موانع از بین نخواهند رفت مگر اینکه آنچه را برای آموختن در چنته داند بیاموزید. فرق میان جنگجوبان و آدم های معمولی در این است که جنگجو همه چیز را به صورت چالش می نگرد در حالی که آدم معمولی همه چیز را یا نعمت و موهبت می بیند یا بدبختی و مصیبت. باربارا دی انجلیس

 

تلقی شما از واقعیت ساخته و پرداخته ذهن شماست بنابراین بیاموزید که ذهنتان را دوستدار خود کنید.بخش اعظم آنچه در زندگی ما واقعی به نظر می رسد چیزی نیست جز فرافکنی فکر و ذهن ناواضح و ناروشن ما. افکارتان را خوتان انتخاب کنید تسلیم افکار تصادفی و سرگردان خود نشوید وبه فکر و ذهن خود اجازه ندهید که افکارتان را برایتان انتخاب کند. باربارا دی انجلیس

 

ترس، سرزندگی و نشاط را از شما می رباید بیاموزید که جرات وشهامتتان را از ترستان قوی تر سازید.ترس درست به مانند خاکی است که راه بذر را سد کرده است چنانچه بذر بخواهدجوانه بزند و بشکفد و بروید باید خاک را کنار بزند و از آن بیرون بیاید. هیچ واقعه یا رویدادی به خودی خود ترسناک نیست ماییم که ترس خود را بر آن واقعه فرا می افکنیم. باربارا دی انجلیس

 

تنها با عشق ورزیدن به گذشته و حال است که عشق را به آینده خواهید برد. باربارا دی انجلیس

 

تمامی روابط آیینه هایی هستند که خودتان را به شما نشان می دهند و تمامی مردم نیز آموزگار شما به شمار می آیند. باربارا دی انجلیس

 

تا زمانی که خودتان را دوست نداشته باشید و به خودتان عشق نورزید قادر نخواهید بود به کسی عشق بورزید یا از عشق کسی بهره مند شوید. باربارا دی انجلیس

 

خود را به لحظه اکنون بسپار و امکانات آن را در خود راه بده 
تصویر ذهنی خود را از آن چه باید باشد رها کن
تعابیر ، پیش فرض ها و پیش داوری های خود را رها کن
دست از کنترل وقایع و رویدادها بردار و آن ها را به حال خود رها کن. رها کن
حال شرایطی فراهم آورده ای تا اعجاز در آن ظهور کند
حال دریچه ای گشوده ای تا ناشناخته ها امکان ورود پیدا کنند
حال در قلب خود جایی برای عشق و شور زندگی باز کرده ای باربارا دی انجلیس

معرفی کتاب میزان الحکمه

این مجموعه عظیم نام خود را از سخن بلند پیامبر اسلام (ص) وام گرفته که فرموده است: «أنا میزان الحکمه و علی لسانه» من ترازوی حکمتم و علی زبانه آن. 
حدیث، چنانچه می دانیم دومین مصدر تشریع پس از قرآن و ثقل کبیر درکنار ثقل اکبر است. حدیث، پس از قرآن، بیشترین نقش را در پی ریزی معارف و احکام دینی و شکل گیری و بالندگی علوم اسلامی ایفا کرده است. به تعبیر مؤلف کتاب، حدیث، کلید فهم قرآن و دریافت معانی آن و تنها راه شناخت سیره پیشوایان بزرگ اسلام است، سیره ای که نمایانگر میراث پیامبر (ص) و خاندان بزرگ آن حضرت است. بی گمان مسلمانان جز با بهره گرفتن از این دو میراث، نمی توانند به چشمه گوارای علوم اسلامی دست یابند. 
کتاب «میزان الحکمه» در واقع نقطه آغاز فرآیند تازه ای است که بر آن است تا با به کارگیری فناوریها و ابزراهای نوین، دانشنامه حدیثی و روایی بزرگی فراهم آورد که پاسخگوی نیازها و مقتضیات عصر حاضر باشد. این اثر گرانسنگ، حاوی بیش از 25000 آیه و روایت و 550 عنوان اخلاقی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی به صورت الفبایی است که به تعبیر مؤلف، با «ایثار» آغاز و با «یقین» پایان می پذیرد.
حجت الاسلام ری شهری این اثر سترگ را با تلاش و همتی 15 ساله و به سال 1388 هجری قمری از زندان مشهد آغاز کرده و سرانجام، آن را پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پایان رسانده است. «میزان الحکمه» درامتداد پژوهشهای گذشته، «مجمع البحرینی» است که با ترتیبی خاص، محققان را به سوی آیات قرآن کریم و احادیث پیامبر گرامی اسلام (ص) و امامان معصوم (علیه السلام) در منابع شیعی و اهل سنت رهنمون می شود. اعراب گذاری دقیق و برابر نهادن متن عربی و فارسی درکتاب و نیز ارائه فهرست موضوعات در پایان هر جلد، بر سودمندی این مجموعه افزوده است. لازم به ذکر است که خلاصه ای یک جلدی از این اثر، با عنوان «گزیده میزان الحکمه» و نیز منتخب آن در دو جلد با تلخیص سید حمید حسینی و ترجمه رضا شیخی به چاپ رسیده است.

معرفی کتاب دوست مهربان کبوترها: داستان‌هایی از زندگی امام رضا (ع)نویسنده:مجید ملامحمدی


 داستان‌هایی از زندگی امام رضا (ع)، برای گروه سنی "ج" و "د" در این کتاب فراهم آمده است. کتاب شامل هجده داستان از زندگانی حضرت امام رضا (ع) می باشد که عناوین برخی از آن‌ها بدین قرار است: هوا بوی شکوفه می‌داد؛ راه درست پیراهنی با عطر گل‌های بهشت؛ آن ماجرا، آن خواب؛ نماز روز عید؛ امام به شیرها چه گفت؟!

معرفی کتاب های خرداد ماه: کتاب اعترافات غلامان




«اعترافات غلامان» نوشته حمیدرضا شاه‌آبادی/ انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان / ۱۲۰ صفحه

این کتاب داستان دوران ولایتعهدی امام رضا(ع) و اعترافات سی غلام ‌سیاه مأمون در مرو است. غلامان آنچه را که در سال‌های ولایتعهدی امام رضا(ع) بر آنها گذشته، بازگو می‌کنند و خواستار قضاوت خوانندگان مبنی بر این که آیا برای غلامان هم روز جزایی هست یا نه؟ الماس، از این غلامان به همراه رجاء، ابن ابی‌ضحاک مأموریت می‌یابند که به مدینه بروند و علی بن موسی(ع) را برای پذیرش ولیعهدی که در حقیقت تله‌ای برای به شهادت رسانیدن ایشان بود، به مرو بیاورند.

آنها غلامانی بودند که فقط اطاعت می‌کردند. علی‌بن موسی(ع) بعد از پذیرش دعوت مأمون، سر قبر جدشان رسول اکرم(ص) می‌روند‌ و بعد با غلامان راهی مرو می‌شوند، در حالی که آگاهی داشتند که این آخرین وداع ایشان با جدشان است، زیرا می‌دانستند که در غربت به شهادت خواهند رسید.

معرفی کتاب های خرداد ماه: کتاب انتظار عامیانه ،عالمانه و عارفانه



کتاب «انتظار عامیانه، عالمانه، عارفانه »کتابی از حجت الاسلام علیرضا پناهیان است که در آن سعی شده نگاهی جامع به مقوله ی انتظار داشته باشد اغلب متون نگاشته شده با موضوع مهدویت فارغ از نسبت این مقوله با سایر مباحث دینی هستند و همچنین مقوله ای مانند «انتظار» را به صورت کلی پرداخته اند.

انتظار چیست و چه نیست؟ نسبت انتظار و ظهور چیست؟ چه چیزها و چه نصاب هایی را در انتظار باید پاس کرد؟

شما با کتابی رویرو هستید که چند خصوصیت شاخص دارد:

اولا اختصاصا به مقوله ی انتظار پرداخته است.

دوم نثر روان و همه فهمی دارد.

سوم مطالبش ناظر به الان هستند یعنی اتمسفر این کتاب و اتمسفر سال۱۳۹۴همخوانی دارند و این موضوع به فهم مطالب آن بسیار کمک کرده است.

این کتاب در۴فصل تدوین شده است که فصل اول انتظار عامیانه، فصل دوم انتظار عالمانه ، فصل سوم انتظار عارفانه و فصل چهارم جوانی و انتظار عناوین فصول مختلف آن می باشند.

نکته ی بعدی که میخام به اون اشاره کنم اینه که این کتاب می تونه بسیاری از نسبت های معارف دینی شما را تنظیم کنه و مطالبی که ظاهرا با هم تناقض دارند رو کنار هم قرارد بده…

باهم گوشه ای از متن این کتاب ارزشمندو می خونیم…

اساساً تحقق کامل وضعیت مطلوب، که در سایه حکومت موعود محقق می‌شود، تنها در صورتی امکان دارد که تمام مردم با مرام الهی موعود همراهی کنند. اما تجربۀ تاریخی حیات بشر نشان داده است که اکثر انسان‌ها از پذیرش دستورات خدا سر باز می‌زنند. پس چگونه است که پس از ظهور حضرت، مردم به صورت فراگیر و پایدار از حق تبعیت می‌کنند و موجبات استقرار همیشگی حکومت موعود را فراهم می‌آورند؟ آیا در ذائقۀ انسان‌ها تغییر غریزی خاصی رخ می‌دهد، یا ترس از حاکمیت دینی جرأت معصیت را از آنها می‌گیرد؟ به عبارت دیگر، آیا توان اندیشیدن علیه حق از بین می‌رود یا اساساً امکان سخن گفتن از اندیشه‌های باطل نخواهد بود؟ … اساساً تحقق کامل وضعیت مطلوب، که در سایه حکومت موعود محقق می‌شود، تنها در صورتی امکان دارد که تمام مردم با مرام الهی موعود همراهی کنند. اما تجربۀ تاریخی حیات بشر نشان داده است که اکثر انسان‌ها از پذیرش دستورات خدا سر باز می‌زنند. پس چگونه است که پس از ظهور حضرت، مردم به صورت فراگیر و پایدار از حق تبعیت می‌کنند و موجبات استقرار همیشگی حکومت موعود را فراهم می‌آورند؟ آیا در ذائقۀ انسان‌ها تغییر غریزی خاصی رخ می‌دهد، یا ترس از حاکمیت دینی جرأت معصیت را از آنها می‌گیرد؟ به عبارت دیگر، آیا توان اندیشیدن علیه حق از بین می‌رود یا اساساً امکان سخن گفتن از اندیشه‌های باطل نخواهد بود؟ …