کتابخانه اندیشه دستگرد
کتابخانه اندیشه دستگرد

کتابخانه اندیشه دستگرد

راه های ایجاد انگیزه در مطالعه ودرس خواندن

راه های ایجاد انگیزه در مطالعه ودرس خواندن.با چه تکنیک هایی می توانیم یک مطالعه خوب و موثر داشته باشیم؟

باید از همین الآن برنامه‎ریزی منظم داشته و شرایط مناسب را برای فرزندتان فراهم کنید. روان شناسان و صاحب نظران تعلیم و تربیت در مورد اینکه چگونه انگیزه درس خواندن را در کودکان ایجاد کنیم و چگونه آنها را به درس و مشق علاقمند نماییم، به نکات زیر اشاره نموده‎اند:

1. تکلیف درسی باید در محیط مطالعه مناسب انجام شود.

فرزند شما برای انجام موفقیت آمیز تکلیف درسی و علامند شدن به مطالعه و درس باید دارای محیط آرام باشد. او نمی‎تواند تکالیف خود را در محیط آشفته، جلوی تلویزیون یا هنگامی که با تلفن صحبت می‎کنند، انجام دهد. به وجود آوردن محل مطالعه مناسب، کار مشکلی نیست. فرزند شما برای انجام تکالیف درسی خود به فضای وسیع نیاز ندارد، آنچه وی بدان نیاز دارد، یک محل راحت، آرام و دارای نور کافی است که در آن تمام مایحتاج لازم در دسترس قرار داشته باشد. وقتی این گونه محیط فراهم باشد نگرش وی در مورد تکلیف درسی تغییر خواهد کرد و نسبت به درس و مشق علاقه‎مند خواهد شد.

 

نکاتی چند در مورد روشهای صحیح مطالعه



 

  نکاتی چند در مورد روشهای صحیح مطالعه

 

بارها شنیده ایم که دانش آموز یا دانشجویی می گوید :

(( دیگرحال و حوصله خواندن این کتاب را ندارم ))یا ((آنقدرازاین کتاب خسته شده ام که قابل گفتن نیست))ویا ((هرچقدرمیخوانم مثل اینکه کمتر یاد می گیریم))ویا ((10 بار خواندم و تکرار کردم ولی بازهم یاد نگرفتم))به راستی مشکل چیست ؟ آیا برای یادگیری درس واقعا" باید 10 بار کتاب را خواند ؟ آیا باید دروس خود را پشت سرهم مرورکرد؟وآیا بایددهها بار درس راتکرارکردتا یادگرفت ؟ مطمئنا" اگر چنین باشد ، مطالعه کاری سخت و طاقت فرسا است . اما واقعیت چیزی دیگر است . واقعیت آن است که این گروه از فراگیران ، روش صحیح مطالعه را نمی دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چیزی راجع به چگونه درس خواندن نمی آموزند . یادگیری و مطالعه ، رابطه ای تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند، تا جایی که می توان این دو را لازم و ملزوم یکدیگر دانست. برای اینکه میزان یادگیری افزایش یابد باید قبل از هرچیز مطالعه ای فعال و پویا داشت .


شش روش مطالعه :

 

خواندن بدون نوشتن خط کشیدن زیرنکات مهم حاشیه نویسی خلاصه نویسی کلید برداری خلاقیت و طرح شبکه ای مغز

 

1-خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآیندی فعال و پویا است وبرای نیل به این هدف باید از تمام حواس خود برای درک صحیح مطالب استفاده کرد. باید با چشمان خود مطالب را خواند، باید در زمان مورد نیاز مطالب را بلند بلند ادا کرد و نکات مهم را یادداشت کرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگیر شده و حضوری فعال و همه جانبه در یادگیری داشت و هم در هنگام مورد نیاز ، خصوصا" قبل از امتحان ، بتوان از روی نوشته ها مرور کرد و خیلی سریع مطالب مهم را مجددا" به خاطر سپرد .

 

2- خط کشیدن زیر نکات مهم :این روش شاید نسبت به روش قبلی بهتر است ولی روش کاملی برای مطالعه نیست چرا که در این روش بعضی از افراد بجای آنکه تمرکز و توجه بروی یادگیری و درک مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد .حداقل روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا" درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند .

 

3- حاشیه نویسی :این روش نسبت بدو روش قبلی بهتر است ولی بازهم روشی کامل برای درک عمیق مطالب و خواندن کتب درسی نیست ولی می تواند برای یادگیری مطالبی که از اهمیتی چندان برخوردار نیستند مورد استفاده قرار گیرد.

 

4- خلاصه نویسی : در این روش شما مطالب را میخوانید و آنچه را که درک کرده اید بصورت خلاصه بروی دفتری یادداشت می کنید که این روش برای مطالعه مناسب است و از روشهای قبلی بهتر می باشد چرا که در این روش ابتدا مطالب را درک کرده سپس آنها را یادداشت می کنید اما بازهم بهترین روش برای خواندن نیست .

 

5- کلید برداری :کلید برداری روشی بسیار مناسب برای خواندن و نوشتن نکات مهم است . در این روش شما بعد از درک مطالب ، بصورت کلیدی نکات مهم را یادداشت می کنید و در واقع کلمه کلیدی کوتاهترین، راحتترین ،بهترین وپرمعنی ترین کلمه ای است که با دیدن آن، مفهوم جمله تداعی شده و به خاطر آورده می شود .

 

6- خلاقیت و طرح شبکه ای مغز: این روش بهترین شیوه برای یادگیری خصوصا" فراگیری مطالب درسی است .در این روش شما مطالب را میخوانید بعد از درک حقیقی آنها نکات مهم را به زبان خودتان و بصورت کلیدی یادداشت می کنید و سپس کلمات کلیدی را بروی طرح شبکه ای مغز می نویسد ( در واقع نوشته های خود را به بهترین شکل ممکن سازماندهی می کنید و نکات اصلی و فرعی را مشخص می کنید)تا در دفعات بعد به جای دوباره خوانی کتاب ، فقط به طرح شبکه ای مراجعه کرده وبا دیدن کلمات کلیدی نوشته شده بروی طرح شبکه ای مغز ، آنها را خیلی سریع مرور کنید . این روش درصد موفقیت تحصیلی شما را تا حدود بسیار زیادی افزایش میدهد و درس خواندن را بسیار آسان می کند. و بازده مطالعه را افزایش میدهد.

 


            

روش‌های مطالعه و یادگیری

کلمه خوانی:

در این روش نگاه شما متوجه تک تک کلمات می‌شود. اگر برای فهمیدن یک مطلب ساده حدود 275 تا 325 کلمه در دقیقه می‌خوانید روش شما کلمه خوانی است.کلمه خوانی سرعت مطالعه را کند می‌کند و مانع فهمیدن مطالب می‌شود.

 

مطالعه حین راه رفتن:

مطالعه طولانی همزمان با راه رفتن، باعث خستگی و کاهش زمان مفید مطالعه و بازدهی فرد می‌شود

گام برداشتن و حرکات مداوم کتاب، باعث تغییر مداوم عدسی چشم برای تطابق فاصله می‌شود و این مسئله به چشم‌ها آسیب می‌رساند

هنگام راه رفتن فکر شما ناخودآگاه متوجه آن است که پای شما به چیزی گیر نکند، کی دور بزنید و برگردیدو... همه این‌ها تمرکز و یادگیری را کاهش می‌دهند.

برای برطرف کردن این مشکل بهتر است تا مدتی از حالتهای صحیح خواندن مانند نشستن پشت میز برای درس خواندن و نوشتن و یادداشت برداری که نیاز مبرم به نوشتن دارد، استفاده کنید

توجه داشته باشید که اگر با راه رفتن بهتر می‌فهمیدیم در کتابخانه‌ها، جایی برای راه رفتن و مطالعه در نظر می‌گرفتند.

 

 

پر خوانی:

دانش آموزان دختر بیشتر از پسران دچار این مشکل هستند و بیش از اندازه مطالعه می‌کنند. آنها می‌خواهند که «واو» به «واو» و عین سطور کتاب را حفظ کنند و به همین دلیل مطالب را مرتبا تکرار می‌کنند.

این روش اضطراب زاست و خود ناشی از وسواس بی مورد و اضطراب است.

مطالعه با این روش بسیار وقت گیر است و باعث خستگی زود رس مغز می‌شود.

با این روش بیشتر مطالب را حفظ می‌کنیم و کمتر مفهومی می‌خوانیم. به همین جهت مطالب زود تر فراموش می شوند و باعث عدم نتیجه گیری مطلوب و نهایتا سرخوردگی و آسیب رسیدن به خود باوری و کاهش اعتماد به نفس دانش آموز می‌شود.

 

مطالعه با وسایل صوتی و تصویری:

برخلاف نظر عده‌ای از دانش آموزان که فکر می‌کنند مطالعه در کنار تلویزیون و ضبط صوت مفید تر است، باید توجه کرد که عملکرد مغز و ذهن انسان به گونه‌ای نیست که قادر باشد توجه و تمرکز خود را همزمان به چند مسئله معطوف کند. به همین جهت مطالعه در این حالت باز دهی موثری ندارد.

باز هم توجه داشته باشید که اگر شنیدن موسیقی موقع مطالعه مفید بود، کتابخانه های مدرن دنیا موسیقی ملایمی در سالن مطالعه پخش می‌کردند.