کتابخانه اندیشه دستگرد
کتابخانه اندیشه دستگرد

کتابخانه اندیشه دستگرد

نقد جان شیفته نویسنده رومن رولان


برگرداننده محمود اعتمادزاده
ناشر انتشارات ابوریحان
زبان فرانسوی
تعداد جلد چهار جلد
کتاب*شناسی رومن رولان

جان شیفته (L'Ame enchantée) رمانی چهارجلدی اثر رومن رولان است.

فضای داستان جان شیفته فرانسه در ابتدای سده بیستم است و رمان وضعیت اجتماعی این دوران را برای خواننده به تصویر می*کشد. از سوی دیگر، شخصیت اصلی داستان زنی به نام آنت ریوی*یر است و رولان در طول داستان چگونگی بیداری زنان فرانسه را شرح می*دهد[۱].

رومن رولان خود می*نویسد: «قهرمان اصلی جان شیفته، آنت ریوی*یر به گروه پیشتاز آن نسل زنان تعلق دارد که در فرانسه ناگزیر گشت به دشواری، با پنجه در افکندن با پیشداوری*ها و کارشکنی ِ همراهان مرد خویش، راه خود را به سوی یک زندگی مستقل باز کند.»[۱].
خلاصه داستان

خطر لوث*شدن: آنچه در زیر می*آید ممکن است قضیه یا پایان ماجرا را لو دهد!

جان شیفته سرگذشت زنی را نقل می*کند که روحی شیفته و عاشق دارد و زندگی*اش مانند نام* خانوادگی*اش، ریوی*یر (به معنای رودخانه) به رودی پرپیچ و خم و پرآب و غنی می مانَد. جان شیفته با شیفتگی آنت ۲۴ ساله به پدرش و مرگ او آغاز می*شود. در همین زمان آنت باردار می*شود و ازدواج با پدر فرزندش را رد می*کند. سپس خواهر ناتنی*اش را کشف می*کند و شیفته او می*شود. جان شیفتهٔ آنت پس از آن عشق مادرانه را درمی*یابد. در جلدهای بعدی کتاب، آنت و پسرش، مارک ریوی*یر درگیر حوادث تاریخی فرانسه می*شوند و «بدین سان، زندگی او (آنت) در دو سطح موازی پیش می*رود. و دیگران جز زندگی رویی او را نمی*شناسند. در آن زندگی دیگر، آنت همیشه تنها می*ماند.[۲]» و این «زندگی دیگر»، جریان زیرین و ناپیدای رود، جان شیفته نام دارد[۱].

انتخاب و ارسال "سونات"

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.